Bandwerk merkenbouwers: Trotse media partner!

Van briefhoofd tot wapen en logo

logos verzameling sportclub1

Tot 1985 heeft Sportclub Rijssen nooit een eigen logo of wapen gekend. Wel werd er vanaf 1964, toen Dr. Oosthoek voorzitter werd, een geborduurd logo van het wapen van Rijssen op het shirt gedragen. Op het drukwerk van Sportclub Rijssen is daarna het briefhoofd ontstaan zoals hierboven te zien is. 

Het eerste logo 

Het logo kwam tot stand na een prijsvraag uitgeschreven ter gelegenheid van het 25 jarig jubileum in 1985. De winnaars waren toen Geert ter Harmsel en Arie Rutterkamp. Van deze beide ontwerpen is door Marinus Gerritsen toen een ontwerp gemaakt die daarna door het bestuur met algemene stemmen als ons nieuwe logo is gekozen. Uit het briefhoofd is het wapen van Rijssen en het lettertype overgenomen. De clubkleuren wit, rood en blauw kwamen er in terug, vooral ook omdat alle elftallen in dit soort shirts liepen. Het witte schild met verticale rode banen verwijst naar de rood-wit gestreepte shirts van Sparta. Rechtsboven staat het wapen van de gemeente Rijssen. Althans een variant daarvan, want deze heeft een wit schild en een blauwe Riessentak, terwijl het gemeente wapen blauw is met een gouden tak. En linksonder zien we een grote en een kleine bal die symbool staan voor de senioren en de jeugd, die beide belangrijk werden gevonden. Daartussen loopt van linksboven naar rechtsonder een band met daarin de naam van de club. 

Aanpassing 2012 

In 2012 is het logo aangepast. In het digitale tijdperk, met schaalbare tekens, was er behoefte aan een schaalbaar wapen. Het oude wapen bleek daarvoor ongeschikt. Er waren te veel onvolkomenheden. De hoeken waren niet haaks, de hoeken varieerden en de kleuren en lettertypen waren niet gelijk. Alle reden om een nieuw logo te maken. In eerste instantie werd het bestaande wapen strak getrokken, maar toen de discussie eenmaal op gang was, is tevens gekeken naar de heraldiek. In de heraldiek, de wapenkennis, zijn er enkele basisprincipes. Eén daarvan is dat het wapen zo eenvoudig mogelijk moet zijn. Daarnaast associëren we in de Westerse wereld een neergaande band met iets negatiefs. Sindsdien loopt de band van linksonder naar rechtsboven. Ook verviel de scheiding tussen senioren en jeugd. "We willen immers één hechte vereniging zijn, waar betrokkenheid is tussen alle leden", aldus Voorzitter Frank van Rijk. De oude variant van het gemeentewapen is wel gebleven. 

Aanpassing 2013 

In 2013 zijn er nog een aantal kleine wijzigingen in het logo aangebracht. Het werd breder en ronder gemaakt en teruggezet naar de originele kleuren uit het logo van 1985. Vandaag de dag kunnen we met trots zeggen dat we een logo bezitten dat in alle formaten strak oogt, op iedere achtergrond er goed uitspringt en bovenal herkenbaar is en bij de club past. En dat is eigenlijk de enige echte voorwaarde waaraan een logo dient te voldoen. 

 

 

Wij zijn trots op onze sponsoren

Bandwerk merkenbouwers: Trotse media partner van Sportclub Rijssen