Sportclub Rijssen 1 sluit bekerwedstrijden af met een mooie 3-1 overwinning

Gepubliceerd op: maandag 16 september 2024
Op naar de competitie.

Op een mooie zaterdag in september speelt Sportclub Rijssen 1 de laatste bekerwedstrijd. Tegenstander is SSA OWZ'24. Zoals eerder geschreven de samenwerkende senioren afdelingen van Sibculo en Kloosterhaar die onder de naam Oranje Wit Zwart 2024 dit seizoen meedoen. En we hebben het toekomstige tenue gezien en dat is een prima keuze. OWZ gaat uitkomen in de 5e klasse D, d.w.z. richting Zwolle. Gelet op de kwaliteit die er ooit was een prima team om tegen te spelen.

Voor de gelegenheid had trainer Julian op de Dries een opstelling gemaakt, die iets afwijkt van de vorige wedstrijd. In het doel staat Jay van der Waal. Voor hem staan Jasper Kreijkes en Victor van Rijk. De backs zijn Chiel Poffers en Thymo Haarman. Het middenveld wordt bezet door Rafael Tuinier, Tijs Theijink en Luca van Ooijen. Voorin staan Sandro van Ooijen, Milan Brinkman en Melvin Schreurs. Aangezien we ook deze wedstrijd vooral als voorbereiding zien zullen er de nodige mensen gaan invallen.

Vanaf de start probeert Sportclub invulling te geven aan de opdracht van de trainer. Doel is rust aan de bal en daarom mag de bal best eens breed of juist terug. Dat uit zich in iets te voorzichtig spel, waardoor Sportclub te vaak balverlies leidt door een te zachte pass. Dat is een risico, omdat je daarmee de tegenstander in het zadel helpt. Het gevolge is dat OWZ veelal in balbezit is en ook die proberen de bal lang in de ploeg te houden. Ook daar gaat de bal veel breed en terug, waardoor ze eigenlijk niet gevaarlijk worden.

Sportclub is daarentegen gevaarlijker. In de 15e minuut, na een ingooi van Milan, schiet Luca net naast bij de tweede paal. Enkele minuten later zag de laatste man zich gedwongen de bal over de achterlijn te werken en miste daarbij net het eigen doel. En in de 30e minuut wordt Sandro diep gestuurd en neergelegd wat een strafschop oplevert. Deze wordt door Milan fraai binnengeschoten. 1-0.

Pas in de 35e minuut zien we de eerste kans van OWZ. En wel op de manier die we hadden verwacht. De bal werd vanaf de achterlijn teruggelegd en net over gekopt. Daar kwam Sportclub dus goed weg. De ruststand is daarom 1-0.

In de rust wisselt Luca met Daniel Kreijkes en gaat de tweede helft - in tegenstelling tot eerdere wedstrijden - goed van start. Iets om vast te houden. En bij gelegenheid storen ze eerder en vaker. Daarmee heeft OWZ het moeilijk. Met name de beide laatste spelers die groot en zwaar zijn, maar niet heel technisch. De eerste scoorde in de eerste helft, zoals geschreven, bijna. De ander gaf een ziekenhuis bal op de doelman, die zich daarmee gelukkig wel redde. Het goede werk van Sportclub resulteerde in de 55e minuut in de 2-0. Opnieuw is het Milan die nu vanaf de rand 16 meter fraai binnenschiet op aangeven van Melvin. De beloning van een goede aanval en periode.

In de 58e minuut scoort OWZ. Echter het doelpunt wordt afgekeurd vanwege buitenspel. Daarna is het dan in de 60e minuut toch raak. Een vrije trap wordt bij de tweede paal binnen gekopt. 2-1. En dat geeft OWZ enige motivatie. Iets dat volgt op de wissels bij Sportclub. Uit het veld gingen Chiel, Tijs en Milan. Hun plek werd ingenomen door Fabian Wyrwich, Matthijs Tempert en Aykan Dormusoglu. En dat blijkt wennen, waardoor OWZ meer gelegenheid krijgt gevaarlijk te worden. In deze voor Sportclub moeilijke fase scoort OWZ in de 89e minuut de gelijkmaker. Dat zou op zichzelf een prima uitslag zijn, maar het feest gaat voor OWZ opnieuw niet door vanwege buitenspel. Iets later gaat Thymo er uit voor Thomas Baan, die daarmee na redelijk lange tijd zijn rentree maakt.

Het is Sportclub dat in de eerst volgende aanval de wedstrijd beslist. Aykan wordt diep gestuurd en kapt niet, zoals gebruikelijk iedereen en zichzelf uit, maar haalt direct uit en treft de verre kruising. 3-1. En dat is tevens de eindstand.

Sportclub Rijssen 1 sluit de bekerwedstrijden dus af met een overwinning en dat is mooi. Ze kunnen met een goed gevoel volgende week, 21 september aan de competitie beginnen. Tegenstander is Sportclub Enschede en die speelde onlangs met 3-3 gelijk tegen s.v. Rijssen. We gaan dus meteen zonder zwembandjes in het dieppe.