Sportclub Rijssen 1 wint van BZSV

Gepubliceerd op: zaterdag 28 september 2024

Ook in het seizoen 2024-2025 treffen Sportclub Rijssen 1 en BZSV de Blauwwitters 1 elkaar. En dat is vandaag voor de 18e keer, aldus de Hollandse Velden.

Voetballend zal het minder zijn dan de wedstrijden tot op heden, maar qua strijd wordt het meer, zo is de verwachting. De wedstrijden tegen BZSV zijn, zoals reeds eerder aangegeven, een soort derby aan het worden en dus had in Rijssen iedereen uitgekeken naar deze wedstrijd. Zelfs licht geblesseerde spelers wilden vandaag meedoen. Bovendien had BZSV onlangs een weekend vrij en dus hadden trainer Ali Gozukeles en doelman Tom Markvoort de gelegenheid gebruikt om te komen spioneren. Iets waar de technische staf van Sportclub rekening mee hield bij de tactiek.

De opstelling kende weinig geheimen. Die bestond ditmaal uit Nick Rouweler, Victor van Rijk, Jasper Kreijkes, Chiel Poffers, Thymo Haarman, Fabian Wyrwich, Rafael Tuinier, Luca van Ooijen, Sandro van Ooijen, Melvin Schreurs en Milan Brinkman. Deze 11 mochten starten en kregen als opdracht mee de eventuele druk van BZSV voetballend op te lossen. Daar zit een risico in, maar zo nu en dan moet je dat gewoon doen.

Na het eerste fluitsignaal van de uit Kampen afkomstige scheidsrechter Schuitema, zien we een tegenstander die op tempo wil spelen, maar zich daarin verslikt. Sportclub zit er namelijk kort op en weet daardoor op de helft van BZSV veel in balbezit te komen wat een reeks kansen oplevert. In de 8e minuut ligt de eerste er al in, maar deze wordt nog afgekeurd vanwege buitenspel, al was niet iedereen het daarmee eens, wat een kleine discussie tussen grensrechter en het tactisch opgestelde publiek opleverde.

Sportclub dwingt zowel in de 11e als de 16e minuut een kans af, die alleen door uitstekend keeperswerk aan de kant van BZSV geen doelpunt oplevert. In de 38e minuut zien we de volgende kans ontstaan door goed doorzetten van Fabian, maar deze kan helaas niet verzilverd worden. Net als vorige week mist hier de nodige scherpte. Pas in de 41e minuut is het dan echt raak. Diverse spelers raken de bal in het 16 meter gebied en het is Rafael die uiteindelijk de bal in het doel trapt. 1-0.

In de rust probeert de trainer van BZSV iedereen wakker te krijgen, maar veel helpt het niet. Direct na rust en in de 47e minuut krijgt Sportclub weer een enorme kans.

Na een overtreding moet de goed voetballende Fabian in de 60e minuut worden verzorgd. Omdat hij daarom het veld moet verlaten staat Sportclub even met 10 man en dat lijkt voor BZSV de mogelijkheid te openen om op gelijke hoogte te komen. BZSV heeft in deze periode de enige echte kans, maar die wordt gestopt door Nick. Sportclub wankelt, maar houdt stand, en als Robin ten Hove de opengevallen plek inneemt, wordt de orde beetje bij beetje hersteld.

BZSV moet nu iets doen om nog kans te maken op een gelijkspel. Het heeft daarom in de 70e minuut dringend behoefte aan een Time-out. De 'blessure' van de doelman biedt daarvoor de gelegenheid. Sportclub maakt van de gelegenheid gebruik Luca te wisselen voor Daniel Kreijkes. Diens inbreng geeft nieuwe impulsen.
Sportclub creëert kans na kans. In de 87e minuut een vrije trap net buiten de 16. Opnieuw gehouden door de doelman. In de 90e minuut een counter. Milan wordt diep gestuurd en komt 1-op-1 met de ver uitkomende doelman die geen andere mogelijkheid ziet Milan tegen het gras te werken. De daaropvolgende strafschop wordt door hem feilloos benut. Waarmee Sportclub eindelijk de verlossende 2-0 op het bord zet.

In de laatste minuten heeft Sportclub nog 2 grote kansen, die beide net niet worden benut, zodat de eindstand uitkomt op een verdienstelijke 2-0.

Voorafgaand aan een wedstrijd heeft iedereen zo zijn verwachtingen. Ik ging naar de wedstrijd met een waterdichte jas en die heb ik geen minuut nodig gehad ondanks alle - soms vrij heftige - buien van vandaag. We hadden van BZSV strijd verwacht, maar zagen een team dat 90 minuten in verwarring was en eigenlijk geen kans creëerde. Het kan verkeren. En wie vandaag naar de andere uitslagen kijkt, zal eveneens dingen zien, die niemand had verwacht.

Zo wint SVV met 5-1 van Sportclub Enschede en Aramea verliest van PW. De scheids loste vandaag het meeste pratend op en daar waren zowel de leiding van BZSV als Sportclub tevreden over. Sterker nog, Ali en Marcel waren het eens met elkaar. Jawel, het kan verkeren en ik had er graag een foto van gemaakt als bewijs. Hoe dan ook: Sportclub schrijft dus 3 punten bij. Een mooi resultaat.

Eerst volgende wedstrijd is 5 oktober uit tegen EMOS om 15:00 uur.