Gevraagde spel kon vandaag niet worden geleverd

Gepubliceerd op: zondag 6 oktober 2024
Sportclub Rijssen 1 verliest van r.k.s.v. Emos

Vandaag de uitwedstrijd tegen r.k.s.v. Emos uit Enschede. Maar voordat ik daar iets over zeg het volgende. Het lijkt erop dat de herschikking effect heeft, want bij ons in de competitie kan er van alles. Elke week lijken we een pot te hebben die er toe doet. En dus moet je elke week met je hoofd bij de wedstrijd  zijn en presteren. Dat is in principe leuk, tenzij je steeds aan het korste eind trekt.

Voor ons staat dus Emos op het programma. Emos zat ook vorig seizoen ook bij ons in de competitie. Dat leidde tot 2 moeizame wedstrijden, die Sportclub beide wist te winnen. De uitwedstrijd toen was geen beste wedstrijd, maar werd wel gewonnen. Dit jaar zal het anders zijn. Emos heeft weliswaar nog niet  gewonnen, maar ze verloren van PW en de Tubanters. De huidige nummers 4 en 1 van de competitie. We kunnen er dus niet van uit gaan dat Emos de hele lange reeks verliespartijen vandaag zonder meer doortrekt. Zoals gezegd hadden wij het er vorig seizoen moeilijk mee en de verwachting is dat dit vandaag minstens hetzelfde is. Toch had de technische staf iets verzonnen dat haalbaar leek en daarmee werd het team naar Enschede gestuurd.

In de basis zijn er enkele kleine wijzigingen. Nick Rouweler, Victor van Rijk, Matthijs Tempert, Chiel Poffers, Thymo Haarman, Rafael Tuinier, Fabian Wyrwich, Robin ten Hove, Sandro van Ooijen, Melvin Schreurs en Milan Brinkman mochten vanaf de aftrap meedoen. De trainer zal daar zijn redenen voor hebben, maar kijkend naar de tactiek was dat misschien niet de beste opstelling, volgens de (bonds-)coaches langs de lijn. Later in de wedstrijd wisselen Robin, Sandro en Melvin voor Daniel Kreijkes, Luca van Ooijen en Aykan Dormusoglu.

In Enschede aangekomen bleek het verdedigende deel van de tactiek overgekomen te zijn. Dat werd uitgevoerd en had vooral last van wat individuele fouten en missers. Dat leidde halverwege de tweede helft tot het eerste tegendoelpunt. Dat kan gebeuren. Het is vervelend. Maar er zijn meer fouten gemaakt.

Het aanvallende deel van de tactiek was ergens tussen Rijssen en Enschede verloren gegaan. Het had kunnen werken, zo viel langs de kant te constateren. Maar Sportclub koos alsmaar de verkeerde weg en die strandde op het middenveld. Bovendien had de tactiek kunnen profiteren van een iets andere opstelling.

De score is daarom, net als met turnen, 2-ledig: 10 punten voor de tactiek, 5 punten voor de uitvoering. En dus moest Sportclub in Enschede het verlies nemen. Dat het in de laatste minuut nog 2-0 werd, was het gevolg van een gok, die verkeerd uitpakte. Maar dat deed er niet meer toe.

De wedstrijd tussen Emos en Sportclub speelde zich vooral af op het middenveld en leidde aan beide kanten zelden tot een kans. Sportclub had er enkele, waarvan de grootste voor Chiel was. Die deed alles goed en koos de juiste bovenhoek, maar de doelman verwerkte het schot goed, waardoor het geen punt werd. Emos creëerde ook een kans, die bijna een doelpunt werd. Nick was echter snel genoeg om de bal voor de doellijn te achterhalen, waardoor de achterstand even werd uitgesteld. De 1-0 kwam, 5 minuten voor tijd, op het bord dankzij het neefje van Yuri Mulder, zo wist men mij te vertellen. Waarvan akte.

Nu we het toch over bekende Nederlanders hebben. Naast ons werd de wedstrijd MO17 Emos - Wilhelminaschool gespeeld. Ja, en, zult u denken. Maar dat was knap vervelend, want daar liep een scheidsrechter rond die vreselijk hard op zijn fluit blies en mij regelmatig in verwarring bracht, omdat ik ondanks het fluitsignaal eigenlijk niets bijzonders zag en het spel voor mij gewoon doorging. Die scheidsrechter was ene P.H. Omtzigt. Jawel. Ik heb niet veel van de wedstrijd gezien, maar die tweede strafschop voor Emos was onterecht.

En de ene scheids is de andere niet. Vandaag hadden wij er een die echt alles zag. Twee weken zag de beste man vanwege de zon niets en loste het meeste op door richting zijn borstzakje te wijzen. En vorige week werd het meeste al pratend opgelost. Desondanks, in deze week van de scheidsrechter,  een woord van dank aan alle scheidsrechters. Die ondanks alle commentaar en betweters elke week onze wedstrijdjes mogelijk maken.

Dat geschreven hebbende. Volgende week spelen we thuis tegen FC Aramea. Een team dat vorig seizoen bovenin meedraaide en nu nota bene 10e staat.